Østlandet Gjenvinning AS sine retningslinjer for aktsomhetsvurderinger

1. Innledning

Det fremgår av styrets årsberetning og regnskap for Østlandet Gjenvinning AS (heretter ØG) at selskapet overstiger minst 2 av terskelverdiene som Åpenhetsloven opererer med jf. §§2 og 3. I henhold til §5 plikter organisasjonen således å offentliggjøre en redegjørelse for de aktsomhetsvurderinger som er foretatt, jf.§4. 

Den følgende redegjørelsen publiseres på ØG sin nettside. 

2. Om organisasjonens virksomhet 

2.1 Aktivitet

ØG ble etablert i 2003 og har siden dette vokst til en sentral aktør innen avfall, gjenvinning og transport og er i dag størst i Innlandet. 

ØG er en kompetansebedrift hvor medarbeidere i konsernet har stor faglig kompetanse innen avfallsløsninger, gjenvinning, logistikk og rådgivning. Vårt mål er å være ledende i Innlandet, og bidra til miljøriktige avfallsløsninger for næringslivet. 

ØG er medlem i Maskinentreprenøres forbund som har en egen hovedavtale med LO/Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF) og tariffavtale med NAF og fellesforbundet 

2.2 Organisering

Selskapet består av 4 avdelinger:

  • Økonomi og HR 
  • HMS, kvalitet og IT 
  • Drift og logistikk 
  • Salg og Marked 

Viser for øvrig til ØG.no 

2.3 Retningslinjer

ØG anerkjenner betydningen av å sette fokus på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i vår virksomhet, inkludert hos våre leverandører og forretningspartnere. Dette vises i våre etiske retningslinjer som er implementert i organisasjonen og gjenspeiles i våre rutiner som inngår som en del av selskapets kvalitetssystem.

3. Aktsomhetsvurderinger 

3.1 Kartlegging av leverandører og forretningspartnere

Selskapet har en egen oversikt over våre godkjente leverandører som bli rutinemessig oppdatert med gitt intervall. Selskapet gjennomfører leverandørvurderinger som nå i tillegg gjelder risiko om samarbeidspartnere ikke oppfyller grunnleggende menneskerettigheter og sikrer de ansatte anstendige lønn- og arbeidsvilkår. Oversikten inneholder en risikovurdering av forholdene med verdiene lav, middels eller høy risiko.

3.2 Kontinuerlige tiltak

Når selskapet skal knyttes til nye leverandører skal det benyttes kontrakter hvor krav om åpenhet er satt. Leverandørene blir forespurt om hvordan de forholder seg til Åpenhetsloven og at de skal signere en bekreftelse og svare ut et spørreskjema på at de oppfyller kravene til aktsomhetsvurderinger i åpenhetsloven. De som anses som er høy risiko leverandør skal også redegjøre for sine underleverandører. Potensielle samarbeidspartnere som ikke kan levere på disse krav vil ikke bli godtatt som leverandør hos ØG. 

Kompetanse om Åpenhetsloven vil være en del av onboarding systemet til ØG slik at hele organisasjonen er opplært i hva som kreves for å oppfylle krav og hvordan varsling av brudd på kravene skal gjøres. Selskapet har i dag egne varslingsrutiner hvor det er inkludert varsling ved mistanker om brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i vår virksomhet eller hos våre forretningspartnere. 

4. Kontaktinformasjon 

ØG er omfattet av Åpenhetslovens informasjonskrav, jfr. §6 og §7. Vi ber om at informasjonskrav etter § 6 sendes skriftlig og på epost til post@ostlandetgjenvinning.no 

5. Varsling av evt. kritikkverdige forhold 

ØG ønsker at eksterne aktører skal varsle selskapet dersom de mistenker eller har erfart brudd på menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter. Varsling kan gjøres til post@ostlandetgjenvinning.no. Hvis det er forhold som ikke ønskes å sendes pr post, kan adm.dir. kontaktes. 

Ved mistanke om brudd på kravene i Åpenhetsloven trer rutine for gjennomgang av leverandøren i kraft. Denne rutinen gir retningslinjer for fremgangs måte for håndtering av forretningspartneren det gjelder med varslingsplikt til administrerende direktør og styret.

6. Årlig vurdering og organisatoriske eller systematiske endringer

Hvert år i juni legges det ut en rapport godkjent av styret om hvilke vurderinger som er gjort i foregående år, og resultatene av disse. Rapporten signeres av styret og medfølger årsberetningen.

Her kan du lese mer om Åpenhetsloven på Lovdata.

Rapport vurdering av Åpenhetsloven ØG 2023-24