Bli kjent med ØG

Østlandet Gjenvinning AS (ØG) ble etablert i 2003 og har siden dette vokst til en sentral aktør innen avfall, gjenvinning og transport og er i dag størst i Innlandet.

ØG har i dag 58 medarbeidere i konsernet og har kontorer på Hamar, Elverum, Gjøvik, Lillehammer og Kongsvinger. Lillehammer og Kongsvinger er representert med datterselskapene Litra Containerservice AS (100%) og Retura Glåma AS (66%). Dette inkluderer også transportselskapet ØGT AS som er 100 % eid av ØG AS.

Vi er eid av Norsk Gjenvinning AS (50 %), Sirkula Næring AS (35 %) og Horisont Miljøpark IKS (15 %).

ØG er en kompetansebedrift hvor medarbeidere i konsernet har stor faglig kompetanse innen avfallsløsninger, gjenvinning, logistikk og rådgivning. Vårt mål er å være ledende i Innlandet, og bidra til miljøriktige avfallsløsninger for næringslivet.

Vi er lokale og vårt valg er å satse på kortreist avfall og vi skal være ET NATURLIG VALG for kundene våre.

Fra en omsetning på 4 millioner kroner i 2003, passerte ØG konsernet 267 millioner kroner i omsetning i 2023. Denne veksten resulterte i at vi ble kåret til årets Gasellebedrift i årene 2008, 2009, 2010 og 2013.

ØG er medlem av næringsklyngen Norwegian Wood Cluster som er et utvidet samarbeid i verdikjeden skog, industri og bygg i Innlandet.

Østlandet Gjenvinning AS er medlem av MEF, samt representert som styreleder i avd. «gjenvinning og avfallshåndtering» ved Bjørn Rosenberg.

Etiske retningslinjer for Østlandet Gjenvinning AS

1.    Rett og galt

Det kan ofte være vanskelig i en travel hverdag å vite hva som er rett og galt i mange ulike situasjoner. Dette dokumentet skal gi gode føringer for våre ansatte slik at tvilen blir borte for hvordan man skal opptre både når det gjelder økonomi, mellommenneskelige forhold og miljø. Våre etiske retningslinjer gjelder for alle ansatte i selskapet, og alle er pliktige til å følge disse. Det er viktig for ØG at alle ansatte er klar over ansvaret og forvalter ØG sine interesser på best mulig måte.

 2.  Samfunnsansvaret

Østlandet Gjenvinning skal være aktiv i arbeidet for samfunnet og kjenner vårt ansvar for å bidra tilbake til nærmiljøet i Innlandet. Vi skal kjennes i markedet som en seriøs aktør som bidrar til forbedring og bevaring av miljøet.

Skal vi være med inn i vårt nærmiljø må vi drive godt slik at overskuddet kan være med å bære frem idrettsglede og kulturarrangement til folket. ØG ønsker å være til stede på alle arenaer for å løfte frem kulturen i Innlandet og bidra på arrangementer som kommer alle innbyggere til gode, samt trekke turister til området for å vise frem Innlandet fra sitt beste.

Gjennom grundig arbeid skapes vekst i selskapet som igjen øker behovet for kunnskapsrike ansatte. Slik bidrar vi også til behov for kompetanse i Innlandet på mange områder. Skal Innlandet vokse må det være spennende stillinger som tiltrekker seg mennesker med kompetanse. For ØG er det viktig å være en attraktiv arbeidsgiver med solid posisjon i markedet.

3. Mennesket

ØG anerkjenner menneskets verdi uavhengig av bakgrunn, religion, seksuell legning, politikk eller noen andre områder som gjør oss mennesker ulike og unike. Det aksepteres ingen form for trakassering, mobbing eller forskjellbehandling av våre ansatte eller samarbeidspartnere. Det jobbes utrettelig med et godt arbeidsmiljø og å gi alle en stemme inn i organisasjonen og i fellesskapet. 

Dette vises også i vårt arbeid med Åpenhetsloven hvor vi tar vårt samfunnsansvar og stiller våre leverandører krav til dokumentasjon på deres arbeid for menneskeverd.

4. Hvordan vi opptrer

Det skal aldri settes økonomisk vinning foran god forretningsskikk. Våre ansatte skal ikke ta imot gaver eller ytelser som påvirker arbeidet for beslutningsprosesser og selskapet generelt. Det skal heller ikke gis noe fra våre ansatte for å påvirke beslutningsprosesser hos potensielt nye eller allerede etablerte samarbeidspartnere. Det skal være transparent i alle ledd hvordan vi opptrer og ytelser eller deltakelser på arrangementer skal klargjøres med nærmeste leder. Ved samarbeid hvor familiemedlemmer eller andre nære relasjoner er involvert, skal disse avtalene informeres om og godkjennes av nærmeste leder. Ved reiser både i inn- og utland er alle ansatte pliktige til å opptre redelig og følge lover, og de regler i landene man besøker. Man skal opptre etter ØG’s retningslinjer og fortsatt opptre som ambassadør for selskapet under alle arrangementer hvor man representerer selskapet.

Rusmidler er det ikke tillatt å bruke innenfor våre arbeidstider. Alle ansatte har varslingsplikt ved mistanke om påvirket tilstand i arbeidstiden. Ved anledninger hvor det er naturlig en del av selskapets arrangementer vil det være muligheter for alkohol, men den ansatte er fortsatt i selskapets tjeneste og må vise aktsomhet.

5. Korrupsjon og straffbare handlinger

Alle ansatte er pliktig til så langt det er mulig for den enkelte, å unngå sikkerhets svikt og oppdage kriminelle straffbare handlinger rettet mot selskapet. Alle ansatte er pålagt å vise aktsomhet og ansvar for hvordan man bruker systemer og lenker som kan være skadelig. Alt av systemer er sett på som selskapets eiendel og skal skånes mot eventuelle angrep av virus eller annen kriminell tilnærming. Med korrupsjon menes all aktivitet som gir personlig vinning på bakgrunn av f.eks. avtaler, ytelser eller verv som gir fordeler man ellers ikke ville hatt. Dette gjelder både private fordeler og for selskapet. ØG forebygger mot korrupsjon med god dialog med ansatte. Ved eventuelle straffbare handlinger som går ut over selskapet eller våre samarbeidspartnere, vil det være nødvendig med tett dialog med ledelse og kan gi en reaksjon fra ØG’s side. Særlig handlinger som er ødeleggende for selskapets omdømme og økonomi på kort og lang sikt.

6. Taushetsplikt

Alle ansatte har taushetsplikt fra å bringe informasjon som kan være av interesse for parter utenfor selskapet eller kriminelle miljøer. Dette være seg strategier, økonomisk informasjon og annen informasjon som kan skade selskapet. Taushetsplikten gjelder også internt mellom kollegaer/ledelse som ikke har behov for informasjonen for å gjøre arbeidet sitt. Dette gjelder også etter eventuelle opphør av arbeid.

7. Varsling

Alle ansatte er forpliktet til å varsle ved hendelser hvis man har mistanke om kritikkverdige forhold, og ledelsen er forpliktet til å følge opp og undersøke hendelser som blir varslet. I dette arbeidet skal varsleren bli tatt hånd om og vernet, men kan ikke rapportere inn anonymt da ledelsen har krav på å få informasjon som kan være skadelig for selskapet eller dets medarbeidere og samarbeidspartnere.  Kritikkverdige forhold gjelder alle forhold som er nevnt i disse retningslinjene, men ØG er spesielt opptatt av hendelser relatert til menneskeverd og arbeidsmiljø. Det er tett samarbeid med bedriftshelsetjenesten som kan bistå i ulike problemstillinger med rådgivning og konsultasjoner av ansatte. Våre forsikringer kan også brukes innenfor helsevesenet der hvor det er behov.

Hvis det er mistanke eller ønske om hjelp i forbindelse med avhengighet når det gjelder spill, lotteri, rusmidler eller annet skal alltid ØG være behjelpelig med hjelp i samråd med bedriftshelsetjenesten.

8. Brudd på etiske retningslinjer

Det kan forventes at brudd på de etiske retningslinjene vil gi en reaksjon fra leder, men i ulik vekting i forhold til hendelse og alvorlighetsgrad. ØG tar sterk avstand fra aktivitet nevnt i disse retningslinjene og ønsker å opptre ærlig og redelig i samfunnet, samt være en bidragsyter til at våre samarbeidspartnere også tar sitt ansvar. Gjennom å være en attraktiv arbeidsgiver bruker vi også tid på å finne de riktige medarbeiderne som vil bringe våre verdier videre som ØG’s ambassadører ute i markedet.

POLICY – politikk for HMS, miljø og kvalitet

ØG skal levere avfallsløsninger som er:

  • kundetilpassede
  • miljøvennlige
  • effektive

Med våre ferdigheter og vårt engasjement skal vi til enhver tid jobbe for å være det naturlige valg for nye og eksisterende kunder.

ØG er tuftet på verdiene miljøbevissthet, resultatorientering, ærlighet og pålitelighet. Dette ligger til grunn for vår politikk:

  • Vi setter alltid sikkerhet først.
  • Vi legger vekt på å gjennomføre alt arbeid uten risiko for personskader.
  • ØG skal til enhver tid oppfylle myndighetenes lovkrav.
  • Vi skal holde det vi lover, og innfri avtaler vi har med kunder og andre.
  • Vi tar samfunnsansvar og bidrar til å redusere forurensing av naturen. Virksomheten skal være skånsom mot miljøet og vi skal velge de mest bærekraftige gjenvinningsalternativene.
  • Vi arbeider kontinuerlig for å unngå ukontrollerte forurensinger og utslipp.
  • ØG skal jobbe for å redusere dieselforbruk på eksisterende maskiner og biler, og samtidig skifte ut disse med mer klimanøytrale alternativer ved utskifting.
  • Vi legger vekt på riktig kompetanse, motivasjon og trivsel for de ansatte. Vi skal ha motiverte medarbeidere i et godt arbeidsmiljø, med høy miljøbevissthet.
  • Vi arbeider systematisk for å forbedre oss og for å oppnå våre målsettinger, og skal hjelpe våre kunder til å ha miljøet i fokus.
  • ØG skal påvirke offentlige innkjøpere til å ha søkelys på -, og prioritere materialgjenvinning, ombruk og reduksjon av CO2 utslipp.
  • Vår virksomhet er sertifisert iht. standardene ISO 9001 og ISO 14001.

En sjåførs hverdag i ØG

Ønsker du å få innblikk i hverdagen til vår sjåfør Stig? Se denne filmen!

ØGs Biogassbil – se filmen nedenfor